marți, 13 martie 2012

Murdăresc tot

                                    Ce vedeţi credeţi că e o simplă reclamă? Ursuleţul de pluş din magazin, un simplu ursuleţ? Nicidecum. Trăim în lumea în care nimic nu mai este ceea ce pare. Pentru a vedea esenţialul îţi trebuie înţelepciune. Dar de unde atatâta? De unde nu este nici Dumnezeu nu cere. Unii dintre marii noştri scriitori în perioada interbelică şi după s-au lăsat ispitiţi de mişcări politice obscure. Ce să aşteptăm de la omul de rând needucat, dar pe care nu-l ajută în primul rând capul, care nu ştie decât să meragă cu turma? Nu e o declaraţie mizantropă, să mă ferească sfântul! Până la urmă nu or fi murit toţi bărbaţii, femeile şi înţelepţii din ţară! În general însă aşa stă treaba. Mai nou ursuleţii pe care ni făceam cadou acum câţiva ani nu mai poartă în braţe periniţa cu inscripţia "Love", ci "Sexy", după modelul capitalist actual. Cum ziceam nu e un simplu ursuleţ, ci o cale subtilă de inoculare a unor concepte. Copii sunt învăţaţi în prezent la şcoală că ştiinţa şi arta nu sunt sexy, nu sunt cool. Iubirea nu mai e pe placul conducerii actuale,  ci e înlocuită cu clubăria, dansul la bară, "sexy eyes", "sexy love". Reclamele la diferite produse sunt proiectate chiar şi pe biserici, cum am vazut pe Biserica Catolică din mijlocul Sibiului vechi la diferite spectacole. Se încearcă o corelare subconştientă a unor elemente importante din interiorul nostru cu anumite produse, metodă mârşavă de altfel. Telefonul mobil te ajută să vorbeşti cu mama bolnavă, banca te ajută să-ţi protejezi copiii ( cum îi protejează numai ei ştiu, că numai azi dimineaţă era o ştire la televizor "S-a sinucis din cauza ratelor" ), iaurturile cu chimicale te fac sănătoas, mare şi tare. Problema e că se produce o mutaţie. Lucrurile adevărate, umane, sunt înlocuite cu pragmatisme, vulgaritatăţi etc.. Se mânjeşte totul. Şi nu îţi vine să dai atunci cu ursuleţul cu "Sexy" de pământ? Nu îţi vine să spargi radioul şi televizorul când îl auzi pe Găinuşă cum face haz de cei care nu ştiu ce-i ăla Kiss Cash? Să nu spargi televizorul când îi vezi pe unii cum fac haz de mari cântăreţi de muzică populară, de porfesori etc.? Cu zâmbetul pe buze ni se inoculează tot felul de  lucruri care ne pot costa mult, chiar viaţa noastră şi a celor dragi. Şi şobolanii simt când începe să se scufunde vasul şi sunt primii care îl părăsesc. Oamenii par însă că şi-au pierdut din instincte. Asta se doreşte. Ne îndepărtăm tot mai mult de condiţia noastră primordială şi devenim tot mai dependenţi de societate. O să ajungă unii să îngheţe la 5 °C, pentru că nu mai ştiu decât să îşi pună fundul în maşină. Nu e nimic, asta o să ajute sistemul să scape mai uşor de noi când îmbătrânim şi devenim ineficienţi, o să ne lase să murim ca animalele în spitalele subfinanţate. Omul şi-o face cu mâna lui. Sau "fiecare pasăre pe limba ei piere". Ce m-a determinat să scriu lucrurile acestea pe blog a fost o inscripţie în lemn în stil popular la Muzeul Satului ASTRA, o reclamă la Ambient. Atât de departe s-a ajuns? Să pună şi pe casele autentice din interiorul muzeului de acum câteva secole în care au trăit şi pătimit străbunii noştri reclame la Colgate, Danone şi Durex!.. Se murdăreşte tot. 

0 comentarii: